Lombok, 4 juli

I ottan vaknade vi och gick upp för att äta frukost och förbereda oss för dagens äventyr. Vi hade hyrt en taxi för en dag som skulle ta oss runt Lombok. Ön är inte så stor men de höga bergen skapar slingriga och backiga vägar vilket gör att transporten tar väldigt lång tid.

Vårt första stopp på resan var en utsiktspunkt på en av de höga kullarna där några apor välkomnade oss gott. Fantastisk utsikt över klarblått vatten, palmträd, stränder och djungelbeklädda berg i bakgrunden. Vi fortsatte sedan norrut och passerade många små byar men vittnar om de indonesiska människornas vardagsliv. Vi körde längst med den nordvästra kusten och hamnade i  Teluk Nare på en marknad. Scootrar är här så det går att gödsla med och till höger och vänster skriker de ut priser och varor till försäljning, allt på indonesiska så det går tyvärr inte att förstå. För att komma ur denna soppan fick vi poliseskort av trafikpoliserna. Men ut kom vi och fortsatte vår resa runt i Lombok. Nästa stopp var de fantastiska ris och jordnötsfälten i Tel. Tenggor. Ju mer norrut vi kom och ju mindre civilisationen blev, ju mer bredde sig dessa häftiga fält ut sig. Väldigt idylliskt att de människor sitta i sina stråhattar och plocka ris och jordnötter.

Vi kom sedan in i Rinjani National park och klättrade en bit upp på berget med bilen. Det är väldigt populärt att bestiga detta berget så många resebyråer och trekking companies klädde vägkanten. Vi stannade tillslut en bra bit upp på berget (tillräckligt högt för att behöva tryckutjämna öronen). Därefter hyrde vi en guide och så begav vi oss ut i djungeln på en trekkingtur. Det påminde ganska mycket om delar av inkaleden fast med strålande solsken istället för det vrålregnet som förföljde oss när vi trekkade där. En mycket trevlig guide som visade och berättade massor om berget. Trekkingen resulterade i att vi hittade tre stycken vattenfall där det sista hette Sedangan Gilli. Från 40 meter dånade vattnet ner i två etapper och stänkte ner två varma glada trekkare. Fantastiskt fint, omgärdat av endast djungel. Här blev det en liten fika innan vi lekte i vattnet och började promenera tillbaka.

När vi kom tillbaka till vår taxi så hade någon parkerat in den men snabbt och lätt hittade vår taxichaufför några andra nycklar så vi fortsatte vår resa i en annan bil. Slående hur olika system fungerar! Vi klättrade ännu lite högre upp och kom till en inhemsk gammal by. Vi promenerade runt och hälsade på folket som bodde där. Vi fick se hur det fungerar med risproduktionen, hur de slår loss kärnorna och sen förvarar det i "stora" behållare under ett halmtak. Det kändes som att ta Skatteborg och förflytta tillbaka 100 år i tiden och tillsätta lite värme på det så hade vi både tröskan och silon. Häftigt hur det kan gå till på samma sätt fastän det är på andra sidan jordklotet! Vi hälsade på djuren och lekte lite med barnen, som är riktigt intresserade och glada att se lite turister, innan vi hoppade in i bilen igen.

Påvägen tillbaka blev det några fler stopp på utkikspoints där vi kunde se bland annat Gili öarna och Mount Rinjani. Återigen riktigt fint!! Framåt slutet av vår tur ville vår taxichaufför nog inte bli av med  oss för han kröp nästan fram i trafiken. Tillräckligt sakta för att behöva be honom att trycka på gasen liten, vilket är otroligt ovanligt med tanke på hur de kör i detta landet! Säkra och med fötterna stadigt på jorden landade vi på vårt hotell. Utmattande av alla nya intryck tog vi en liten paus innan vi begav oss ner till stranden för att äta middag. Till förrätt blev det två skålar popcorn tätt följt av fantastisk indonesisk mat. Coco Beach är en restaurang att rekommendera!!

Everyday, Indonesien | |
#1 - - Inger persson:

ser så härligt ut, njut av livet o vilan....